• Automedicația reprezintă tratarea problemelor comune de sănătate cu medicamente destinate special acestui scop, aprobate ca fiind sigure si eficiente, fără supravegherea unui medic.

    Considerentele pentru care populația apelează la automedicație sunt de la cele mai banale – corelând propria situație de îmbolnăvire cu tratamentul și diagnosticul unei persoane cunoscute, și până la cele îngrijorătoare – pacientul consideră eronat că el, sau apropiații săi au cunoștințele necesare pentru a se trata singuri, fără implicarea medicului sau a farmacistului!

  • 75

    Amploarea fenomenului nu este de neglijat: 75% din populația țării recunoaște, conform ultimelor sondaje realizate în domeniu, că ia medicamente fără a consulta specialistul.

  • Realizări

    Totodată, numeroase schimbări au dus la încurajarea populației pentru a se automedica, și anume:

    Dublarea numarului de medicamente disponibile fără prescripție (OTC) în ultimii 10 ani; pacienții au astfel părerea ca medicamentele, ușor accesibile la raft, fac parte dintr-o piață și nu dintr-o știință a medicamentului;

    advertising-ul insistent în media; reclamele, care de altfel sunt benefice în promovarea unui nou produs, determină pacientul să aleagă mai degrabă un nume comercial, decât să prezinte farmacistului sau medicului semnele și simptomele

    accesul necondiționat al populației la site-uri cu informație nefiltrată farmacoterapeutic; pacientul ajunge în situația crucială de a-și administra adevarate „cocktail-uri medicamentoase” cu final tragic si neintenționat.

  • Obiective

    • informarea populației din judetul Cluj cu privire la automedicație și riscurile acesteia;
    • educarea obiceiurilor defectuoase ale populației cu privire la automedicație și oferirea de alternative non-medicamentoase sănătoase pentru corectarea unor simptome și semne (stres, obezitate, nutriție dezordonată);
    • informarea liceenilor despre medicație (principalele clase de OTC-uri, antibiotice, anticoncepționale, produse pentru slăbit);
    • responsabilizarea studenților Facultății de Farmacie (viitori farmaciști) cu privire la rolul cheie în consilierea completă a pacientului în urmarea medicației alese/prescrise de medic;
    • consolidarea imaginii farmacistului în percepția populației, promovarea acestuia ca profesionist al medicamentului și creșterea încrederii în acesta pentru o mai bună colaborare pacient – farmacist;